Een domeinnaam is vaak het eerste contactmoment wat mensen vandaag de dag hebben met een
product, dienst of bedrijf.

Een krachtige domeinnaam is een must voor startende ondernemers en een gewilde marketingtool
voor bestaande bedrijven. Met ruim  9.000.000 geregistreerde .nl domeinnamen is een goede
(beschrijvende) domeinnaam registreren er niet meer bij.

Misschien ben je weleens op zoek gegaan naar een de perfecte domeinnaam voor je bedrijf en zag je
dat de prijs een stuk hoger lag dan de registratiekosten van een gewone domeinnaam.

Waarschijnlijk ben je dan tegen een top domeinnaam (ook wel premium domeinaam genoemd)
aangelopen…

Premium of top domeinnamen zijn hoger geprijsd omdat de commerciële waarde groter is.

Er is een grote vraag naar top Domeinen omdat deze domeinnamen eenvoudig te onthouden
zijn en de activiteit of business waaraan het refereert vaak goed weergeeft.

Vandaar dat de prijs van deze domeinnamen dan ook een stuk hoger ligt.

Maar wat is een top domeinnamen nu precies?…

.

De naam verraad het eigenlijk al..
.

Het zijn de top domeinen uit een markt en vertegenwoordigen een hogere waarde dan
de domeinnamen die nog vrij te registreren zijn.

Er zijn meerdere factoren waarom een domein als top of premium wordt beschouwd, maar
vaak is het meteen duidelijk waarom de ene domeinnaam meer waard is dan de andere.

Het zou bijvoorbeeld geen grote verrassing voor je zijn als ik je vertel dat de domeinnaam
fietsen.nl
een veel hogere waarde heeft dan een domeinnaam als fietsenkoning.nl

Maar om het goed helder te krijgen leg ik hieronder de grootste voordelen van een
top domeinnaam (in een notendop) aan je uit!

.

Online sterk merk

Online sterk merk

 

 

 

.

Top domeinnamen zijn meestal korte (beschrijvende) domeinnamen zoals deuren.nl ,
kleding.nl mooi.nl liefde.nl maar ook 2 woord domeinnamen als tandartsdenhaag.nl
of bijvoorbeeld  limousineverhuur.be

Het grote voordeel van een beschrijvende domeinnaam is dat direct duidelijk is
waar deze domeinnaam/website over gaat.

Met een top domeinnaam investeer je direct in een (online)sterk merk

Met een top domeinnaam bespaar je de komende jaren wellicht (tien)duizenden euro’s
aan marketingkosten die je normaliter kwijt zou zijn geweest aan het succesvol opbouwen
van een sterk merk.

.

Autoriteit uitstralen

 

 

 

.

Een top domeinnaam straalt vertrouwen uit en geeft je bedrijf een professionele uitstraling.
In veruit de meeste markten zijn de top domeinnamen in handen van de grote bedrijven.

Met een top domeinnaam zullen de bezoekers van je website het vertrouwen hebben dat ze
met een serieuze partij te maken hebben.

Als je een website hebt op de domeinnaam fotobehang.nl zullen de mensen sneller klikken
op jouw website dan wanneer je fotobehangaanbod.nl  zou heten.

Of wanneer je bijvoorbeeld een bedrijf runt in agenda’s en je bouwt een website op agenda.nl
dan wordt je vanaf de eerste dag dat je online bent gezien als een autoriteit in de markt.

.

Online onderscheiden

 

 

 

.

Met een top domeinnaam ben je online direct onderscheidend t.o.v. de concurrentie.
Zeker beschrijvende domeinnamen (ook wel exact match domeinnamen genoemd)
hebben een groot voordeel.

Door het “precies wat ik zoek” effect klikken mensen online eerder op een websitelink
die exact aangeeft wat ze zoekendan op een link als bijvoorbeeld de domeinnaam
gebrjansen.nl

Bezoekers die uw website als eerste aanklikken zullen wellicht niet meer op de website
van uw concurrent belanden.

Veruit de meeste bedrijven zijn zicht niet bewust van dit voordeel…

.

Gunstige zoekmachineresultaten

gunstige zoekmachineresultaten

 

 

 

.

Een paar jaar geleden kon je met de juiste zoekwoorden in je domeinnaam heel snel
ranken in Google. Het was een tijd dat kwalitatieve websites met veel relevante content
het bovenin verloren van websites met nauwelijks content maar wel de juiste zoekwoorden
in de domeinnaam.

Na een update van Google is daar  (gelukkig) een einde aan gekomen. Maar als de site
waardevolle content bevat in combinatie met het juiste zoekwoord of een korte krachtige
domeinnaam dan draagt dat (nog steeds) bij aan gunstige zoekmachineresultaten.

En dat is als je er goed over nadenkt ook heel logisch…

Google heeft een doel voor ogen en dat is de beste zoekmachine van de wereld zijn
en blijven.

Een (beschrijvende) of korte krachtige domeinnaam in combinatie met goede content zal
dus altijd beloond worden door Google.

.

Eenvoudig te onthouden domeinnaam

 

 

 

 

 

Top domeinnamen zijn eenvoudig te onthouden domeinnamen.

Eenvoudig te onthouden domeinnamen zorgen voor meer terugkerende
bezoekers op je website.

Wanneer je kiest voor een krachtige en eenvoudig te onthouden domeinnaam zal dat
naast de online promotie ook een positief effect kunnen hebben op de offline promotie! ,

 

Schaarste

Schaartse

.

 

.

.
Nederland telt iets van 1,8 miljoen ondernemingen, veel van deze ondernemingen willen
de best mogelijke domeinnaam voor hun marketingactiviteiten.

Dit zijn vaak zijn korte, makkelijk te onthouden , eenvoudig te spellen domeinnamen met
in de meeste gevallen een hoog zoekvolume die de potentie hebben om veel online verkeer
te genereren.

Stel je bent een deuren fabrikant met een online verkoopkanaal dan zou deuren.nl veruit
de best mogelijke domeinnaam zijn.

Ben je een tandarts in Den Haag dan zou tandartsdenhaag.nl een top domeinnaam uit
die markt zijn. Over het algemeen kun je er vanuit gaan dat de top domeinnamen uit je
markt niet meer vrij te registreren zijn.

Vaak zijn deze domeinnamen al ondergebracht bij bedrijven en als je als ondernemer
geluk hebt dan is de domeinnaam het bezit van een particuliere belegger die de domeinnaam
wilt verkopen.

“Wanneer een bedrijf een top domeinnaam uit de markt in handen heeft geven ze
deze zelden nog uit 
handen omdat deze bedrijven weten dat dit de concurrent
een marketingvoordeel zal opleveren.”

Top domeinnamen zijn dus schaars en wanneer je dus een top domeinnaam uit je markt
kan kopen dan kan dat zomaar de enige kans zijn die nog voorbijkomt.

.

 

Slimme (eenmalige) investering

Prima investering

 

 

 

 

 

.
Vergelijk de eenmalige kosten van een top domeinnaam eens met de wekelijks terugkerende
kosten van bijvoorbeeld adverteren in kranten, bladen, Google Adwords, Facebook of de radio.

Allemaal zeer effectieve methodes om aandacht voor je bedrijf mee te krijgen maar ze hebben
stuk voor stuk een erg groot nadeel.

Wanneer je stopt met betalen zet je ook de stroom aan potentiële klanten stil.

Een top domeinnaam is een eenmalige investering

waar je jaar na jaar online het verschil mee kan maken. En met de komst van honderden extra
domeinnaam extensies wordt het online steeds drukker en drukker en wordt het voor bedrijven
steeds moeilijker om zich online echt te kunnen onderscheiden.

Investeren in een top domeinnaam voor je bedrijf , dienst of product kan weleens de
belangrijkste investering zijn die je kunt doen!

“De bedrijven die online succesvol zijn durven te investeren in top domeinnamen
omdat ze weten dat dit hun of hun concurrenten een hoge ROI kan opleveren.”

Share This