Beste lezers!

Even achter mijn pc gekropen om een artikel te maken over een interessant voorval waar ik vanmiddag 
mee te maken had.

Rond een uurtje of 14.00 werd ik teruggebeld door iemand die een week eerder hele warme interesse
had getoond in een mooie domeinnaam. Eerlijk gezegd ging ik er voor 95% vanuit dat de deal rond was.

Echter belde hij niet om de domeinnaam definitief over te nemen maar om de deal af te blazen omdat
hij het maar niet eens kon worden over de aankoop met zijn mede compagnon.

Zijn compagnon was van mening dat het beter was om het komend jaar geen ruimte geen extra
marketinguitgave te doen voor iets als een domeinnaam.

Nu raak ik hier niet van in de war of zo hoor, veruit de meeste ondernemers hebben in eerste instantie
geen of nauwelijks kennis over domeinnamen.

Het is juist mijn taak om ze hier op de juiste wijze over te informeren!

Ik begrijp ondernemers wel als ze in eerste instantie weinig of geen geld willen investeren in
een top domeinnaam maar uiteindelijk doen ze zichzelf en hun bedrijf hiermee tekort.

Ik zal eerst uitleggen waarom ik WEL begrijp…

Als je kijkt naar een jaar of 10 geleden toen gingen op enkelen uitzonderingen na alle startende
ondernemingen maken in hun zoektocht naar een domeinnaam voor hun bedrijf controleren welke
domeinnamen vrij te registreren waren.

Het internet was maar voor erbij en echt effectief was zo’n website voor je bedrijf nog niet echt.

Veel van die bedrijven hebben hun website nog op deze domeinnaam draaien en fictieve voorbeelden
hiervan zouden kunnen hendiksen-ramen.nl schipperdeboer.nl mbeukers.eu etc.

Kortom domeinnamen die naast moeilijk te spellen ook nog eens moeilijk te onthouden en/of niet
relevant zijn. 

Veruit de meeste concurrerende bedrijven in hun markt hebben ook zo’n soort domeinnaam dus 
waarom investeren in een domeinnaam als je er eentje hebt?

En dat is nu precies de domeinnamen hoe succesvolle bedrijven die verstand hebben van marketing
en positionering niet denken!

Succesvolle bedrijven laten hun merkproces echter niet sturen door de beschikbaarheid
van
vrij te registreren domeinnamen!

Ik maak dagelijks mee dat de meeste ondernemers  zich in eerste instantie laten afschrikken door 
de vraagprijs van een domeinnaam als ze die bij mij hebben opgevraagd.

Dat is logisch want als je geen of weinig verstand hebt van domeinnamen is het moeilijk om in deze 
wereld de diamanten van de stenen te onderscheiden.

Daarentegen maak ik ook mee dat ik soms met slechts 2 mailtjes een domeinnaam verkoop van
honderden of soms zelfs duizenden euro’s.

Dat zijn de momenten dat ik mij afvraag of ik de domeinnaam niet voor veel te weinig verkocht heb.

Maar wat maakt het dat het verschil tussen deze twee type klanten vaak zo groot is?

Het antwoord is simpel…

Het verschil is dat de bedrijven die makkelijk durven te investeren in een top domeinnaam, deze
domeinnaam niet als een  marketinguitgave maar als een waardevolle asset voor hun bedrijf zien.

Ze zien een domeinnaam waarmee ze o.a:

  • Zich direct mee kunnen onderscheiden in hun markt
  • Online leidend in hun markt mee kunnen worden
  • Meer kliks naar de website mee zullen genereren
  • Een makkelijk te spellen domeinnaam 
  • Een domeinnaam waarmee ze direct vertrouwen kunnen wekken bij potentiële kopers
  • Direct herkent zullen worden door online bezoekers
  • Investeren in een online sterk merk
  • Meer terugkerende bezoekers naar hun site mee zullen krijgen
  • Potentiële klanten een goede reden geven om als eerste op hun website te klikken
  • Goede reclamecampagnes mee kunnen doen

Wanneer je de komende 5-10 jaar deze voordelen hebt met je domeinnaam dan heb je een geweldige
R.O.I. op de aankoopprijs.

Niet voor niets maak ik in de praktijk geregeld mee dat bedrijven defensief investeren in de top domeinnamen
uit hun markt. Puur omdat 
ze weten dat de concurrentie er anders een marketingvoordeel mee zou kunnen behalen.

Aan de andere kant vertellen ondernemers mij ook dat ze domeinnaam die ik bezit wel interessant 
vinden maar dat de verkoopprijs omlaag moet omdat er anders geen marketingbudget voor is.

Ze adverteren immers ook al op Facebook, Google Adwords of bijvoorbeeld in kranten of huis aan huisbladen.
en ja, een extra uitgave voor een domeinnaam dan vaak niet gelegen.

Als ik dit hoor ben ik op de eerste plaats altijd blij dat ik dit ook eerlijk te horen krijg, het geeft mij namelijk de
kans om ze mijn visie voor te leggen en dat is namelijk:

De aanschaf van een top domeinnaam is geen marketinguitgave!

Bij de marketinguitgaven van een bedrijf zoals Facebook, Google Adwords, kranten, huis aan huisbladen
etc is het zo dat wanneer de geldkraan wordt dicht gedraaid er ook direct geen enkele vorm van marketing
meer wordt gedaan!

In tegenstelling tot de eenmalige aanschafkosten van een top domeinnaam.

Een top domeinnaam is een eenmalige investering die je bedrijf, dienst of product in staat stelt
om online leidend te worden in de markt.

De juiste domeinnaam stelt bedrijven zonder een groot marketingbudget in staat om online leidend
te worden in hun markt.

Met een top domeinnaam vallen ze online beter op waardoor ze veel effectiever aan de vraag of de
behoefte van hun potentiële klanten kunnen voldoen

Hoe beter de domeinnaam de boodschap van het product, dienst of bedrijf communiceert des te
exponentieel krachtiger de verdere marketingcampagnes zullen verlopen.

Wanneer klanten de domeinnaam eenvoudig kunnen onthouden wordt het effect nog eens verstrekt
door meer terugkerende bezoekers op de website.

Een top domeinnaam kan het verschil tussen “een rol hebben in de online markt” of “online leidend
zijn in de markt!”

In het digitale tijdperk waar we vandaag de dag in leven groeien top domeinnamen vaak uit tot de meest waardevolle asset of de beste verkoper van een bedrijf.

Assets die jaar na jaar “gratis” op de automatische piloot aan het werk zijn voor het bedrijf…

En dat is nu precies de reden waarom ik een domeinnaam dus niet als een marketinguitgave zie!

 

Pin It on Pinterest

Share This

Share This

Share this post with your friends!

Share This

Share this post with your friends!